dissabte, 12 de març del 2016

Ressenya: L'art de ser normal

Hey Angels!

Avui us porto un llibre que m'ha fet canviar la perspectiva en alguns dels temes dels quals es parla durant la història...

L'art de ser normal//Lisa Williamson
Fanbooks//413pàgines
Llibre únic//Realista, LGTB
 ☆ ☆ ☆ 


Sinopsi en català

En el seu primer dia de curs, en Leo només té un objectiu: passar desapercebut i que ningú s’assabenti del seu passat. Però les coses es compliquen: la noia més guapa de la classe s’enamora d’ell i, a més a més, comença a fer-se amic d’en David, el raret de la classe. Els secrets, però, són difícils de guardar...

Dos nois. Dos secrets. Una amistat sincera.
Què significa per a tu ser "normal"? #whatisnormal







Opinió Personal
Quan vaig llegir el títol del llibre de seguida el vaig voler llegir. L'art de ser normal, que és ser normal? Vull ser normal? Està bé ser normal? Aquestes són unes quantes de les preguntes que els nostres dos protagonistes es van formulant (entre moltes altres qüestions) durant la novel·la. 

"Sóc un cas perdut. En mil milions de sentits"
Haig de dir que ha sigut el meu primer llibre que he llegit on el protagonista és transsexual, és a dir que en aquest cas, el David va néixer en un cos de noi, però ell per dins seu se sent com una noia i vol ser-ho.  

El David porta la seva transexualitat en secret i només ho saben els seus 2 millors amics. La seva vida és bastant rutinària i a l'escola sempre és etiquetat com a friqui. Poc a poc canvien les coses quan un misteriós noi nou que ve d'una escola d'un barri problemàtic, el Leo, el defensa quan una colla s'estan burlant del David a l'estona de menjador. Això serà l'inici d'una amistat entre els dos nois, que poc a poc s'adonaran que tenen més coses en comú del que pensen i que la seva ajuda mútua serà vital pel seu creixement.

Com ja he dit, no tinc un llarg historial en novel·les d'aquest tipus per tan no puc comparar ni dir massa sobre com està explicat el tema LGTB, però la meva percepció és molt bona, m'ha agradat molt la manera com ha estat narrat. També m'ha agradat molt que la Lisa Williamson hagi deixat enrere el típic cliché d'una sortida de l'armari o acceptar a la teva família que ets transsexual sense haver de ser un drama i que tota la família et giri l'esquena, perquè aquesta situació la podem veure en molts llibres, sèries, pel·lícules etc. Crec que perquè deixi de ser una cosa "difícil" o "complicada" d'acceptar a tu mateix i a la teva família (que no ho hauria de ser, però avancem a poc a poc aquesta societat)s'hauria de començar per suavitzar-ho en els referents culturals com és el cinema per exemple.
"Però per què?
No ho sé, potser perquè sóc diferent...
Tothom és diferent"

El llibre en si m'ha agradat força i és cert que en alguns punts se m'ha fet més llarg, en alguns altres el devorava. Va alternant la narració en primera persona entre els dos protagonistes i haig de dir que m'ha agradat més el Leo que el David, ja que vaig trobar que el David moltes vegades es victimitzava de la seva situació. De totes maneres els dos personatges principals tenen una gran evolució de mentalitat durant tota la història sobretot d'acceptació a ells mateixos. 

Un altre punt que m'ha agradat molt sobre el llibre és com plasma la frustració del protagonista, en estar en un cos que sents que no és el teu. Mai m'havia plantejat com se sent una persona transsexual i realment ha de ser molt dur i no em podria imaginar tots els conflictes mentals que passa una persona en plantejar-se el simple fet d'haver nascut en el cos equivocat. 

La història també té un parell de girs argumentals que potser tothom se'ls esperava però a mi personalment em van deixar totalment sorpresa, no me'ls esperava per res del món. 

"Em sap greu... Què et sap greu, David? No ser normal"

Pot contenir petits spoilers
Tot s'ha de dir que el final no m'ha acabat de fer el pes. No tinc res en contra amb els acabaments oberts, però crec que l'autora es va deixar molts punts que encara no estaven tancats però per una altra part entenc perquè ho va decidir fer així. Potser el que volia remarcar en aquest llibre és el camí de l'acceptació quan et trobes en una situació com aquesta i per això deixa oberta la part on s'inicien les proves mèdiques pel canvi de gènere.

Si et va agradar... Diferent o Las Ventajas de ser un Marginado segurament l'art de ser normal t'encantarà.

En definitiva L'art de ser Normal és un llibre que us recomano si voleu saber més sobre la comunitat LGTB i que us farà endinsar en un camí d'acceptació i ple d'aventures que a primera vista semblen impossibles. Us animo a que el llegiu i que em digueu que és per vosaltres ser normal. #whatisnormal



    




Heu llegit el llibre? Us crida l'atenció? Què en penseu? Li donareu una oportunitat?
 Us espero als comentaris






Aria
Gràcies a Fanbooks per l'exemplar

6 comentaris:

  1. En l'últim paràgraf has fet una miqueta de Spoiler.. però no passa res. I que és LGTB??

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola!
      Quan ho he escrit he pensat que podria ser un petit spoiler però no crec que sigui un factor molt important en la trama principal, de totes maneres ara ho remarcaré.
      LGTB vol dir Lesbianes Gays Transexuals i bisexuals
      Un petó!<3

      Elimina
  2. Tinc moltíssimes ganes de llegir-lo, i molt més ara que tothom diu que és genial. M'agradaria plantejar un petit debat: per què diem que un llibre té una temàtica lgbt quan un dels seus protagonistes és lesviana, gai, bisexual o transsexual (ens deixem als intersexuals i els queers, pobrets); però en canvi no diem que un llibre té una temàtica heterosexual quan el seu protagonista ho és? Bé, fins aquí el meu comentari i la meva pregunta, m'ha agradat moooolt la ressenya. Un petó, ens llegim!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Molt cert! Això és perquè des de fa pocs anys que és "usual" veure llibres d'aquesta temàtica en la literatura juvenil. Però esperem que en uns anys, es cataloguin els dos gèneres i que siguin acceptats igual per la societat.

      Un petó<3

      Elimina
  3. Jo m'acabo de llegir aquest magnífic llibre. Me l'ha deixat una amiga a la que li va encantar i me'l va recomanar.
    La veritat es que també és el meu primer llibre que tracta sobre aquest tema. Es per això, que com m'ha agradat tant, volia saber si em podries (o qualsevol altre) recomanar un llibre que sigui semblant. M'agradaria que no fos (com tu has dit) un "cliche".
    Moltes gràcies! :)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola!
      Com he mencionat a la ressenya jo tampoc tinc gaire experiència amb aquest tema, però he sentit a parlar de George, una novel·la que també tracta d'aquests temes.

      Un petó

      Elimina

Hola!
Comentaràs? Moltíssimes gràcies : )
-Recorda que tothom és lliure d'expressar la seva opinió, però sense faltar el respecte en cap moment!
-Està permès posar l'enllaç de la teva pàgina web, sempre que no sigui un comentari únicament de SPAM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...